Thursday 23 February 2012

Nasib artis veteran






Agaknya apa perkembangan terbaru Datuk Yahya Sulung yang kini terlantar di wad Unit Rawatan Rapi, Hospital Kuala Lumpur. Banyak jasanya dalam bidang seni, KepakMerah doakan moga beliau kembali sembuh seperti biasa.

  Apabila bercerita pasal pelakon veteran ini, kalau tak salah KepakMerah ketika dia menerima gelaran Datuk, katanya dia lebih perlukan duit dari gelaran itu. Bila usia dah semakin tua dan kudrat semakin kurang, manalah boleh dia bekerja macam dulu lagi.

   KepakMerah tak mahulah memanjangkan isu itu, kepada mana-mana pihak yang bertanggungjawab menjaga kebajikan artis, buatlah sesuatu kepada  artis-artis veteran kita.

  Memang ada di antara mereka yang masih sihat dan ligat berlakon tetapi bayaran untuk mereka semakin hari semakin ciput. Mereka dah berlakon berpuluh-puluh tahun tetapi budak baru yang baru berlakon satu dua drama dan lakonan macam kayu, dapat bayaran berkali-kali ganda daripada mereka.

 Di manakah 'nilai' pelakon veteran ini.

KM: Kita pun akan tua suatu hari nanti. Tiba-tiba rasa terharu dan sayu sangat lihat wajah tua Datuk Yahya. Sanjungan tidak lagi memberi makna padanya. 
  

No comments:

Post a Comment